La carretera como elemento de valor paisajístico y medioambiental. Captación del valor del paisaje a través de la carretera

Autores/as

  • I. Otero Profesor titular de Universidad / Construcción y ví­as rurales. ETSI de Montes (UPM)
  • I. Cañas Profesor titular de Universidad / Construcción y vías rurales. ETSI de Agrónomos (UPM).
  • P. Esparcia Ldo. Ciencias Ambientales, Universidad Rey Juan Carlos
  • M. Navarra Becaria / Construcción y ví­as rurales. ETSI de Montes (UPM).
  • Mª C. Martí­n Profesora de la Universidad Católica de Ávila
  • E. Ortega Becario predoctoral / Centro de Investigación del Transporte

DOI:

https://doi.org/10.3989/ic.2006.v58.i504.316

Palabras clave:

carreteras, paisaje, infraestructuras lineales, naturaleza

Resumen


A medida que se incrementa el uso de las carreteras, se potencia la importancia de la relación paisaje-carretera, ya que esta última contribuye al acercamiento del ciudadano a la naturaleza y a la necesaria sensibilización sobre su entorno.

El presente artículo resume un proyecto cuyo objetivo principal fue abordar el estudio de los valores paisajísticos de las carreteras. Dicho estudio se puede plantear considerando principalmente dos aspectos: la vía como elemento del paisaje y la vía como elemento de acercamiento del paisaje al observador; el análisis de las infraestructuras lineales se aborda entonces desde la consideración de la vía como componente inherente del paisaje y desde la consideración de su integración en el medio.

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Citas

(1) www.fundicot.org/nilacarret.pdf

(2) Escribano, et al.: El Paisaje. Unidades Temáticas Ambientales de la Dirección General de Medio Ambiente, 1987.

(3) Otero, I. et al.: Impacto ambiental en carreteras. Evaluación y Restauración. Comunidad de Madrid Consejería de Medio Ambiente, 1999.

(4) Aguiló Alonso, M.: La carretera y la idea de lugar. 1as Jornadas sobre Paisajismo en Carreteras. Generalitat de Catalunya. Departament de Política Territorial i Obres Publiques, III Jornada Ponencia 4, 2003.

(5) Houlet, J.: Highways and landscapes. Towards a theory of highway landscaping, 1993.

(6) Kent, Richard L.: Determining scenic quality along highways: a cognitive approach. Landscape and Urban Planning, Volume 27, Issue 1, November 1993, pp. 29-45.

(7) Corbett, M. R.: Greenline Parks, Land Conservation Trends for the Eighties and Beyond. National Parks and Conservation Association, Washington, DC, 1983.

(8) Little, C.: Greenways for America. Johns Hopkins University Press, Baltimore, MD. 1990.

(9) Dilsaver, L. M.: America’s National Park System. Rowman and Littlefield Publishers Inc., Lanham, MD, 1994, 470 pp.,

(10) National Park Service (NPS), National Parks for the 21st Century: The Vail Agenda. Chelsea Green Publishing Company, Post Mills, Vermont, 1993a, 142 pp.

(11) Gary, R.; Smidt, Cl.; Smidt, R. K.: “Assessing the validity and reliability of descriptor variables used in scenic highway analysis”, Landscape and Urban Planning Volume 66, Issue 4, 15 february 2004, pp. 239-255.

(12) U.S. Department Of Transportation (DOT): An Analysis and Summary of the 1990 National Scenic Byways Study Inventory. Federal Highway Administration Publication FHWA-PD-91-014, Washington, DC, 1991a, 137 pp.

(13) U.S. Department Of Transportation (DOT): National Scenic Byways Study. Federal Highway Administration Publication. PD-91-010, Washington, DC, 1991b, 94 pp.

(14) Mc Celland, L. F.: Building of the National Parks. The Johns Hopkins University Press, Baltimore, MD, 1998.

(15) National Park Service (NPS): Managements Policies 2001. US Department of Interior. NPS D116. Washington, DC, 2000, 137 pp.

(16) Federal Highway Administration (FHA): An Analysis and Summary of the 1990 National Scenic Byways Study Inventory. FHWA-PD-91-014. US Department of Transportation, Washington, DC, 1991.

(17) Arizona Department Of Transportation (Arizona DOT): Application Procedures for Designation of Parkways, Historic and Scenic Roads in Arizona. Parkways, Historic and Scenic Roads Advisory Committee Publication, Phoenix, Arizona, 1993, 82 pp.

(18) National Park Service (NPS): Visual Quality of Built Environments in National Parks. US Government Printing Office, Washington, DC, 1993b.

(19) U.S. Forest Service. Landscape Aesthetics: A Handbook for Scenery Management. Agriculture Handbook Number 701. U.S.D.A., Washington, DC, 1995.

(20) Washington Department Of Transportation (WASH DOT): Roadside Classification Plan: 1996. Washington State Department of Transportation, Olympia, WA, 1996, 44 pp.

(21) Washington Department Of Transportation (WASH DOT): Scenic Byway Designation Process Report. Washington State Department of Transportation, Olympia, WA, 2001, 36 pp.

(22) Federal Highway Administration (FHA), Byways Beginnings: Understanding, Inventorying, and Evaluating a Byway’s Intrinsic Qualities. National Scenic Byways Program Publication, Washington, DC, 1999, 80 pp.

(23) Oregon Department Of Transportation (OREGON DOT): Oregon Highway Plan. ODOT Transportation Development Division, Salem, OR, 1999, 244 pp.

(24) Minnesota Department Of Transportation (MINNESOTA DOT): Aesthetic Initiative Measurement System: Final Report. Minnesota Department of Transportation, St Paul, 2001.

(25) New Mexico State Highway And Transportation Department. On line. Scenic Byways. http://www.nmshtd.state.nm.us/scenicbyways/scenicbyways.asp 2001a.

(26) New Mexico State Highway And Transportation Department. Draft Environmental Impact Assessment: US 70: Ruidoso Downs to Riverside. AC-MIIP-070-4(35)264. CN 3393. Santa Fe, NM. 2001b.

(27) Colorado Scenic And Historic Byways Commission: Colorado Scenic and Historic Byways Program. Colorado Department of Transportation. Program History/Nomination Package, 2002a.

(28) Colorado Scenic And Historic Byways Commission: Peak to Peak Scenic and Historic Byway: Visual Intrusion Reduction Plan. Colorado Tourism and Recreation Program, 2002b.

(29) Zube, E. H.: “Scenery as a natural resource: implications of public policy and problemsof definition, description, and evaluation”, Landscape Architecture, January 1973, pp. 126-132.

(30) Iverson, W. D.; Sheppart, S. R.; Strain, R.A.: “Managing regional scenic quality in the lake Tahoe basin”, Landscape Journal, Volume 12, 1993, pp. 23-39.

(31) U.S. Department Of Transportation (DOT): Community Guide to Planning and Managing a Scenic Byway. Federal Highway Administration Publication, Washington, DC, 1999, 76 pp.

(32) Gobster, P. H. And Chenoweth, R.E.: “The dimensions of aesthetic preference: a quantitative analysis”, Journal of Environmental Management, Volume 29, 1989, pp. 47-72.

(33) Vermont Transportation Board : Designating Scenic Roads A Preservation Council, Montpelier, VT. 1979.

(34) State Of California Business Transportation And Housing Agency: Guidelines for the official designation of scenic highways. Sacramento, CA., 1988.

(35) U.S. Department Of The Interior: Visual Resource Management Program. Bureau of Land Management, Division of Recreation and Cultural Resources, Washington, DC, 1980.

(36) U.S. Department of Transportation: Visual Impact Assessment for Highway Projects. Federal Highway Administration, Washington, DC.

(37) Bureau Of Land Management (BLM): 1986a. Visual Resource Inventory. BLM Manual Handbook 8410-1. US Department of the Interior, Office of Public Affairs, Washington, DC, 1986.

(38) Cañas Guerrero, I.: Introducción al Paisaje. Unicopia, 1995.

(39) González Alonso, S.: “Restauración del medio natural en la red de gran capacidad del Estado”, Jornada sobre restauración del medio natural en la red de carreteras del Estado, 1995.

(40) Kuiken, M.: “Consideration of environmental and landscape factors in highway planning in valued landscapes: an Australian survey”, Journal Environmental Management, Volume 26, April 1988, pp. 191-201.

(41) Otero, I.; Alcaide López, M. T.; Monzón de Cáceres, A.: “Metodologías basadas en los SIG para planificar redes de transporte minimizando los costes ambientales”. XII Congreso Mundial IRF. Madrid, mayo 1993.

(42) Mata Olmo, R.; Sanz Herraiz, C.: Atlas de los Paisajes de España. Universidad Autónoma de Madrid. Departamento de Geografía, 2003.

(43) García García, M. B. “El Uso Público Recreativo: modelo de planificación mediante la utilización de un Sistema de Información Geográfica”, 2004.

(44) Centro Nacional de Información Cartográfica (CNIG): Instituto Geográfico Nacional. CD Interactivo. Guía CAMPSA, 2004.

(45) Dirección General del Instituto Geográfico Nacional: Mapa Provincial Madrid. 1:200000, 2000.

Descargas

Publicado

2006-12-30

Cómo citar

Otero, I., Cañas, I., Esparcia, P., Navarra, M., Martí­n, M. C., & Ortega, E. (2006). La carretera como elemento de valor paisajístico y medioambiental. Captación del valor del paisaje a través de la carretera. Informes De La Construcción, 58(504), 39–54. https://doi.org/10.3989/ic.2006.v58.i504.316

Número

Sección

Artículos