Ashlar construction in Galicia in the Baroque period. The tracings in the tribune of the chapel of Saint Telmo in Tui
DOI:
https://doi.org/10.3989/ic.13.019Keywords:
Stonecutting, stereotomy, tracing floors, Baroque architecture, Galicia, Tui, Chapel of Saint Telmo, Domingo de Novás y LemosAbstract
Construction in hewn stone requires the use of geometrical means in order to control both the general layout of the built member and the shape of the individual masonry elements. Fullsize tracings have been used with this purpose since Classical Antiquity. In this paper, we shall describe and analyse a not-so-well-known example of these tracings, in the chapel of Saint Telmo in Tuy, which are connected with the façade of the chapel. We have carried out a survey of the ensemble of the tracings by means of rectified photographs; at the same time, we have prepared a survey of the most significant elements in the façade, using a laser total station, in order to compare the tracings with the built chapel. All this has allowed us to gather valuable first-hand information about the formal control methods used in Baroque construction that treatises and manuscripts cannot furnish directly.
Downloads
References
(1) Haselberger, L. (1983): “Die Bauzeichnungen des Apollontempels von Dydima”. Architectura, Vol. 13, no. 1, 13-26.
(2) Ruiz de la Rosa, J.A. (2007): “Dibujos de ejecución. Valor documental y vía de conocimientos de la catedral de Sevilla”. In La catedral gótica de Sevilla. Fundación y fábrica de la obra nueva. Universidad de Sevilla, Sevilla, 297-348.
(3) Ruiz de la Rosa, J.A., Rodríguez Estévez, J.C. (2002): “’Capilla redonda en vuelta redonda’ (sic): Aplicación de una propuesta teórica renacentista para la catedral de Sevilla”. In IX Congreso Internacional Expresión Gráfica Arquitectónica. Re-visión: Enfoques en docencia e investigación. Universidad de A Coruña, La Coruña, 509-516.
(4) Hastings, M. (1955). St Stephen’s Chapel and its place in the development of perpendicular style in England. Cambridge University Press, Cambridge. PMCid:PMC1623099
(5) Harvey, J. (1968). “The tracing floor in York Minster”. Annual Report of the Friends of York Minster, Vol. no. 40, 1-8.
(6) Holton, A. (2006). “The Working Space of the Medieval Master Mason: the Tracing Houses of York Minster and Wells Cathedral”. In Proceedings of the Second International Congress on Construction History, 1579-1597.
(7) Colchester, L.S., Harvey, J. (1974). “Wells Cathedral”. Archaeological Journal, Vol. 131, 200-214.
(8) Pinto Puerto, F., Jiménez Martín, A. (1993). “Monteas en la Catedral de Sevilla”. Revista de Expresión Gráfica Arquitectónica (EGA), Vol. no. 1, 79-84.
(9) Taín Guzmán, M. (2003). “Las monteas de la Catedral de Santiago de Compostela: de la arquitectura a la escultura”. In Correspondencia e Integración de las Artes. XIV Congreso Nacional de Historia del Arte, 509-522.
(10) Taín Guzmán, M. (2009). “La utilización de monteas en la construcción en piedra: El caso gallego”. In El arte de la piedra. CEU Ediciones, Madrid, 171-202.
(11) Gómez-Moreno, M. (1963). Diego Siloé. Homenaje en el IV centenario de su muerte. Universidad de Granada, Granada.
(12) Bustamante García, A. (1994). La octava maravilla del mundo. Estudio histórico sobre el Escorial de Felipe II. Alpuerto, Madrid.
(13) Rosende Valdés, A.A. (1989). “Una muestra de arquitectura itinerante en Tuy: la capilla de San Telmo”. In Los Caminos y el Arte. Actas del VI Congreso Español del Arte, vol. II, 271-283.
(14) Pereira Morales, A. (2006). Arquitecturas y arquitectos en la diócesis de Tui: siglos XVII y XVIII, A Coruña, 598-605.
(15) Iglesias Almeida, E. (2001). La Cofradía de San Pedro González Telmo: Patrono de la ciudad de Tui y su obispado, Tui, 66-67, 74, 77 y 79.
(16) Iglesias Almeida, E. (1989). Arte y Artistas en la antigua Diócesis de Tui, Tui.
(17) Archivo de la Catedral de Tui (A.C.T.) (1776). Protocolo Dionisio Manuel Herrero, fols. 25r.-27v.
(18) A.C.T. (1776). Protocolo Dionisio Manuel Herrero, fols. 23r.-24r.
(19) Archivo Histórico Diocesano de Tui, Cofradía de San Telmo, Coste de la Capilla, nº4, fols. 5r.-7v.
(20) A.C.T., Libro de Actas Capitulares, t.22 (288), fol. 248r.v.
(21) A.C.T. (1790). Protocolo Dionisio Manuel Herrero Seoane, fols. 119r.-122r.; 123r.-125r.
(22) Tosca, T.V. (1707). Compendio mathemático, en que se contienen todas las materias más principales de las Ciencias, que tratan de la cantidad. Antonio Bordazar - Vicente Cabrera, Valencia.
(23) Martínez de Aranda, G. (c. 1600). Cerramientos y trazas de montea. Biblioteca del Servicio Histórico del Ejército.
(24) Portor y Castro, J. (1708). Cuaderno de arquitectura. Biblioteca Nacional, MS 9114.
(25) Vandelvira, A. (c. 1585). Libro de trazas de cortes de piedras. Biblioteca de la Escuela de Arquitectura de la Universidad Politécnica de Madrid.
(26) Calvo López, J., Molina Gaitán, J.C., Alonso Rodríguez, M.Á., López Mozo, A., Rabasa Díaz, E., Pozo Martínez, I., Sánchez Pravia, J.A. (2010). “El uso de monteas en los talleres catedralicios: el caso murciano”. SEMATA, Ciencias Sociais e Humanidades, Vol. 22, 519-536.
(27) Alonso Rodríguez, M.Á., López Mozo, A., Farjas Abadía, M., Ayora Baena, F. (2002). “Levantamiento de la cúpula de la Basílica del Monasterio de San Lorenzo de El Escorial. Aplicación experimental de Estación Total de lectura directa”. Topografía y Cartografía, Vol. no. 19, 19-33.
(28) Alonso Rodríguez, M.Á., Calvo López, J., Rabasa Díaz, E. (2009). “Sobre la configuración constructiva del crucero de la catedral de Segovia”. In Actas del Sexto Congreso Nacional de Historia de la Construcción. Instituto Juan de Herrera, Madrid, 53-62.
(29) Alonso Rodríguez, M.Á., Calvo López, J. (2011). “Bóvedas baídas en el ámbito castellano. La iglesia de Navamorcuende (Toledo)”. In Actas del Séptimo Congreso Nacional de Historia de la Construcción. Instituto Juan de Herrera, Madrid, 65-74.
(30) Anónimo (c. 1545). Manuscrito de cantería. Biblioteca Nacional de España, MS 12.686.
(31) Taín Guzmán, M., Natividad Vivó, P. (2011). “La montea para las bóvedas de horno de Santa Columba de Carnota”. In Actas del Séptimo Congreso Nacional de Historia de la Construcción. Instituto Juan de Herrera, Madrid, 1387-1399.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2013 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. Manuscripts published in both the print and online versions of this journal are the property of the Consejo Superior de Investigaciones Científicas, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.
All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) licence. You may read the basic information and the legal text of the licence. The indication of the CC BY 4.0 licence must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the final version of the work produced by the publisher, is not allowed.