Stabilization works in the quarry of Punta Lucero (Port of Bilbao)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.3989/ic.79345

Keywords:

stabilization, descending benching, tunnel, raise-boring, shaft-tunnel, blasting, circular economy, ecodesign

Abstract


This article describes the works of slope stabilization in the ancient quarry of Punta Lucero, in the facilities of the Port Authority of Bilbao. This technical intervention was necessary to prevent rockfalls, threatening some strategic fuel storage facilities in the port platform. The works have been designed considering that the material 0btained from the works has to be employed as fill material for another contractual arrangement in the area, the construction of a Central Breakwater in the extension of the Port of Bilbao. Besides, the technique of descending benching has been employed, together with a double shaft-tunnel system. This method has many advantages, both from the perspective of safety and from an environmental point of view, as it reduces the emission of greenhouse gases. This system has no precedents in slope stabilization works.

Downloads

Download data is not yet available.

References

(1) Santos, M. (2003). El Puerto de Bilbao desde 1939 hasta el umbral del siglo XXI. Revista de Estudios Marítimos del País Vasco, 4, 473-488.

(2) Autoridad Portuaria de Bilbao. (2016). Balance del año 2016. Bilbao, España: APB

(3) Autoridad Portuaria de Bilbao. (2016). Proyecto constructivo de estabilización del sector occidental de la Cantera Punta Lucero. Bilbao, España: APB

(4) Autoridad Portuaria de Bilbao. (2013). Estudio geotécnico del talud Punta Lucero. Estudio de alternativas de estabilización. Terrasolum

(5) Autoridad Portuaria de Bilbao. (2015). Proyecto constructivo de Espigón Central de la ampliación del Puerto de Bilbao en el Abra Exterior (1ª fase). Bilbao, España: APB

(6) Hoek, E., y Bray, J.W. (1981). Rock slope engineering. Londres: Taylor & Francis group. https://doi.org/10.1201/9781482267099

(7) Andrés, P., y Isasi, J. (2007). Apario, innovación aplicada a la explotación de canteras. Áridos para una construcción sostenible. DYNA, LXXXII-3, 36-40.

(8) Martín, J., y Andrés, P. (2012, 5 de octubre). Coto minero Nafarrondo (Vizcaya). Trabajo presentado en el III Congreso nacional de áridos, Cáceres, España.

(9) Ministerio de Fomento (2015). Pliego de Prescripciones Técnicas Generales para Obras de Carreteras y Puentes (PG-3). Madrid, España: Dirección General de Carreteras

(10) Bienzobas, J., y Maza, D. (2012). Explotación sostenible de canteras y minas. Rocas y minerales, 491, 34-43.

(11) Institute for European Environmental Policy. (2019). Environmentally Harmfull Subsidies (EHS). Identification and assessment. Final report. Bruselas, Bélgica: IEEP

(12) Departamento de Medio Ambiente, Planificación Territorial y Vivienda del Gobierno Vasco. (2018). Inventario de emisiones de gases de efecto invernadero. Bilbao, España: Ihobe

(13) AENOR (1993). UNE 22-381-93 Control de vibraciones producidas por voladuras. Asociación Española de Normalización (AENOR).

(14) Arlandi, M., Bernardo, A., y Escobal, I. (2019). Sistemas pozo-túnel para el desescombrado de canteras. En C. López Jimeno (Ed.), Ingeotúneles (26). Madrid: Escuela Técnica Superior de Ingenieros de Minas (UPM)

Published

2021-06-24

How to Cite

Escobal, I. ., Baraibar, J. M. ., García Mochales, J. L. ., González, J. ., Arlandi, M. ., & Bernardo, A. . (2021). Stabilization works in the quarry of Punta Lucero (Port of Bilbao). Informes De La Construcción, 73(562), e394. https://doi.org/10.3989/ic.79345

Issue

Section

Research Articles