Methodology for the study of the traces and the intrinsic relationship at the “Asunción Church” in Llíria

Authors

  • M.ª E. Torner Universitat Politècnica de València
  • Á. Más Universitat Politècnica de València
  • C. Lerma Universitat Politècnica de València
  • E. Gil Universitat Politècnica de València

DOI:

https://doi.org/10.3989/ic.13.118

Keywords:

Church, heritage, regulatory traces, architectural proportions, Llíria, Valencia

Abstract


‘La Asunción’ church in Llíria, Valencia (Spain), is one of the most important and more unknown buildings of the valencian baroque. Through this unique temple it is proposed a methodology of analysis applied to other studies of historic buildings in which we haven’t any search based in the detailed study of the traces of the temple and the subsequent construction of these. It has been obtained as a result of that the development of an unedited hypothesis of how the sequential process of the first traces could have been, supporting us in different architectural treatises of the time and on the careful study of the temple’s plans to obtain the results. By the obtaining of the traces it has been performed both an analysis in terms of metric and geometric level and the relationship between them with the purpose of obtaining the intrinsic properties of the building.

Downloads

Download data is not yet available.

References

(1) Marías, F. (1993). Trazas, trazas, trazas: Tipos y funciones del dibujo arquitectónico. En Juan de Herrera y su influencia (Proceedings). Santander: Universidad de Cantabria - Fundación Obra Pía Juan de Herrera. PMid:8211238

(2) Bérchez, J. (1993). Arquitectura barroca valenciana. Valencia: Bancaixa.

(3) Castro, A. (1999). Historia de la construcción arquitectónica. Barcelona: Edicions UPC.

(4) Arciniega, L. (2011). Llíria:Historia, Geografía y Arte.Vol. 2.Valencia:Universitat de València.

(5) Schofield, P. H. (1971). The Theory of Proportion in Architecture, p. 29. Cambridge: Cambridge UniversityPress.

(6) Ruiz de la Rosa, J.A. (1987). Traza y simetría de la arquitectura en la Antigu.edad y en el Medievo. Sevilla: Universidad de Sevilla.

(7) García, S., Gil, R. (1990). Compendio de Architectura y simetría de los templos conforme a la medida del cuerpo humano con algunas demostraciones de geometría. A-o 1681. Valladolid: Facsímil & C.O.A.

(8) Esteban, J.F. (2001). La teoría de la proporción arquitectónica en Vitruvio. Artigrama, (16): 229-256.

(9) Soler, F. (2008). Trazados Reguladores Octogonales en la Arquitectura Clásica. Valencia: General de ediciones de Arquitectura.

(10) Esteban, J.F. (2008). La metrología y sus consecuencias en las iglesias de la Alta Edad Media espa-ola. IV. El románico del último tercio del siglo XI. Artigrama, (23): 387-426.

(11) Salvador, F. (1998). Los pesos y medidas en la monarquía hispánica de los siglos XVI y XVII. Fuentes. Normas y usos metrológicos. (Tesis doctoral). Valencia.

(12) Merino De Cáceres, J. (1999). Planimetría y metrología en las catedrales espa-olas. En Tratado de Rehabilitación. Vol 2: Metodología de la Restauración y de la Rehabilitación. Madrid: Munilla-Lería.

(13) Fernandez, M. (2000). Introducción a los Tratados XIV y XV del Compendio Mathematico del PadreTosca. Valencia: Universitat Politècnica de València - Icaro, Colegio Territorial de Arquitectos de Valencia.

(14) Hopper, V. (1938). Medieval Number Symbolism: Its Source Meaning and Influence on thoght and Expresion. New York: Columbia UniversityPress.

(15) Audsley,W. (1865). Handbook of Christian symbolism. London: Day & Son.

(16) Calvo, J., Alonso, M. (2010). Perspective versus Stereotomy: From Quattrocento Polyhedral Rings to Sixteenth-Century Spanish Torus Vaults. Nexus Network Journal, 12(1): 75-111. http://dx.doi.org/10.1007/s00004-010-0018-4

(17) Rossi, A. (2012). From Drawing to Technical Drawing. Nexus Network Journal, 14(1): 135-149. http://dx.doi.org/10.1007/s00004-011-0102-4

(18) Frings, M. (2002). The Golden Section in Architectural Theory. Nexus Network Journal, 4(1): 9-32. http://dx.doi.org/10.1007/s00004-001-0002-0

(19) Zaragoza, A. (1996). El arte del corte de piedras en la arquitectura valenciana del cuatrocientos. Pere Compte y su círculo. En Proceedings of XI Congress of CEHA. Valencia: Generalitat Valenciana - Ministerio de Educación y Cultura. PMCid:PMC1909366

(20) Vitruvio,M. (1787). Los diez libros de Architectura de M. Vitruvio Polion.

Published

2015-06-30

How to Cite

Torner, M. E., Más, Á., Lerma, C., & Gil, E. (2015). Methodology for the study of the traces and the intrinsic relationship at the “Asunción Church” in Llíria. Informes De La Construcción, 67(538), e070. https://doi.org/10.3989/ic.13.118

Issue

Section

Research Articles